آشنایی با طب سوزنی و طب سنتی چین

طب سوزنی، یکی از ارکان اصلی طب سنتی چین (TCM)، به‌عنوان یک روش درمانی باستانی و مؤثر شناخته می‌شود. این روش درمانی که به بیش از دو هزار سال پیش بازمی‌گردد، به کمک سوزن‌های بسیار نازک در نقاط خاص بدن برای تنظیم جریان انرژی به نام «چی» (Qi) و بهبود عملکرد ارگان‌ها، مشکلات مختلف سلامتی را درمان می‌کند. در مقایسه با طب مدرن غربی (انجمن پزشکی آمریکا در سال 1847 تأسیس گردید)، طب سوزنی و سایر روش‌های TCM، سابقه‌ای به مراتب طولانی‌تر و ریشه‌دارتر دارند.

فلسفه طب سوزنی

طب سوزنی بر اساس فلسفه داویستی (Daoist) و اصول طب سنتی چین بنیان‌گذاری شده است. در این فلسفه، تأکید بر ارتباط و وابستگی تمامی اجزای بدن و جهان به یکدیگر است. تغییر در یکی از بخش‌های بدن می‌تواند تأثیرات عمیقی بر سایر قسمت‌ها داشته باشد. یکی از مفاهیم کلیدی در این سیستم، «چی» (Qi) است که به عنوان انرژی حیاتی شناخته می‌شود و در مدارهای خاصی به نام «مرادیان» جریان دارد. طب سوزنی با هدف تنظیم این جریان انرژی و برقراری تعادل در بدن، به بهبود سلامت کمک می‌کند.

اثربخشی طب سوزنی

طب سوزنی، با وجود پیچیدگی‌هایش، به‌عنوان یک روش درمانی مؤثر در بسیاری از بیماری‌ها شناخته می‌شود. تحقیقات نشان داده‌اند که این روش در درمان مشکلاتی از جمله دردهای مزمن، اضطراب، بی‌خوابی، بیماری‌های پوستی و مشکلات هضمی موفق عمل کرده است. بسیاری از پزشکان مدرن نیز به کاربرد طب سوزنی در کنار درمان‌های متعارف اعتقاد دارند و نتایج مثبت آن را در بهبود بیماران مشاهده کرده‌اند.

طب سوزنی و طب سنتی چین

4 سوال متداول درباره طب سوزنی

1. درمان در طب سوزنی بر چه اساسی است؟

جهت عبور انرژی و خون وجود دارد که این meridian از نظر طب سنتی چین در انسان 14مدار اصلی یا مریدیان مدارهای ارگانهای داخلی بدن ارتباط دارند ، این ارگانها مثل یک زنجیر دایره وار که یک حلقه را تشکیل می دهند روی یکدیگر اثردارند.
حال در اثر عوامل خارجی مثل استرس ، سرما ، ... یا عوامل داخلی بدن کم خونی ، پر کاری تیروئید و ... که باعث اختلال عمل این ارگانها میگردد سیکل تعادلی به هم ریخته شده و بیماری ظهور میکند حال در طب سنتی چین که 420 نقطه روی این مدارها واقع شده با فرو بردن سوزن ( Acupuncture) یا فشار روی این نقاط (Acupressure) تعدیل حرکت انرژی و خون در بدن میشود و بالانس ارگانها ، که دراثر بیماری مختل گردیده ، برقرارمی گردد و بیماری برطرف می شود.

2. تاریخچه طب سوزنی از چین باستان تا به امروز چیست؟

هزاران سال پیش در چین باستان، هنگامی که تیر و کمان ابزار جنگی بودند، سربازان متوجه شدند که اصابت تیر به نقاط خاصی از بدن می‌تواند بهبودهایی در برخی بیماری‌ها ایجاد کند. این مشاهده‌ها، به تدریج به کشف روش‌های درمانی جدید منجر شد. مردم آن زمان همچنین متوجه شدند که فشار دادن به نقاط خاص بدن می‌تواند به کاهش سردرد، خستگی و کمر درد کمک کند. این تجربیات، مبنای اولیه برای توسعه طب سوزنی شد.

تاریخ طب سوزنی به دو هزار سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد. در آن زمان که فلزات هنوز کشف نشده بودند، پزشکان با استفاده از سوزن‌های ساخته شده از چوب، سنگ و استخوان به درمان دردها و بیماری‌ها پرداختند. این سوزن‌ها، که برخی از آن‌ها اکنون در موزه دانشگاه شانگهای چین نگهداری می‌شوند، پایه‌گذار روش‌های اولیه درمانی بودند.

با گذشت زمان، و با کشف فلزات، روش‌های طب سوزنی به‌طور مداوم تکامل یافت و به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های اصلی طب سنتی چین (TCM) شناخته شد. این روش‌ها، که به تدریج و بر اساس تجربیات اولیه با سوزن‌های غیر فلزی توسعه یافتند، امروزه به‌عنوان یکی از شیوه‌های معتبر و مؤثر درمانی در جهان شناخته می‌شوند.

3. برخورد جوامع بین المللی جهان به ویژه سازمان بهداشت جهانی با طب سوزنی چگونه است؟

در قرن ششم طب سنتی چین در کشورهای همجوار مثل هند ، کره ، ژاپن و کشورهای خاور دور مورد استقبال قرار گرفت. پس از آن در کشورهای دیگر شروع به رشد کرد . سازمان بهداشت جهانی (WHO) در سال 1972از کشور چین جهت آموزش یاری طلبید و با این طب برخورد بسیار منطقی داشته این مورد درمان را جزو درمانهای کل نگر (holistic) قرار داده و حتی موارد درمان توسط این ارگان بین المللی اعلام گردید و این رشته در کشورهای مترقی مثل آمریکا ، اروپا ، کانادا و استرالیا جایگاه خود را یافته و در این کشورها جزو پوشش بیمه قرار دارد و حتی در دانشگاههای بسیاری از این کشورها آموزش داده می شود و برخوردی جامع و علمی با این طب شده است . برای مثال درآمریکا که سیستم ارجاع اعمال میشود ، بیمارپی از پزشک خانواده درپاره ای از موارد مستقیم به پزشک طب سوزنی معرفی میگردد.

4. طب سوزنی چه بیماریهایی را درمان میکند؟

اینجانب که حدود 30 سال است در این رشته مشغول بکار می باشم در بیماریهای زیر این رشته را بکار برده و نتایج بسیارجالبی گرفته ام. این بیماری‌ها عبارتند از:

تمام موارد مذکور با مدارک و پرونده های بیماران در مطب محفوظ است.

نتیجه‌گیری

با توجه به این که داروهای شیمیایی دارای عوارض فراوان و گاهی غیر قابل جبران هستند و طبق پاره ای از آمارها مصرف داروی شیمیائی در کشورما دو برابر متوسط جهانی است امیدوارم با آگاهی بیشتر مردم و کمک مسئولین طب سوزنی جایگاه واقعی خود را پیدا کند. طب سوزنی به دلیل اثرگذاری بالا و کمترین عوارض جانبی، در حال حاضر به‌عنوان یک روش درمانی معتبر و موثر در دنیا شناخته می‌شود. اگر به دنبال روش‌های درمانی مؤثر و طبیعی برای مشکلات سلامتی و زیبایی خود هستید، توصیه می‌شود که با متخصصان طب سوزنی مشورت کنید. با توجه به تأثیرات مثبت طب سوزنی در بهبود کیفیت زندگی و درمان بیماری‌ها، استفاده از این روش می‌تواند گزینه‌ای مناسب و قابل اعتماد برای شما باشد.

برای بهره‌مندی از فواید طب سوزنی و بهبود وضعیت سلامتی خود، پیشنهاد می‌شود که با متخصصان مجرب در این زمینه تماس بگیرید و از درمان‌های جامع و طبیعی بهره‌مند شوید.


آدرس : تهران ، یوسف آباد ، خیابان فتحی شقاقی ، بین یوسف آباد و چهلستون ، ساختمان پزشکان سبز ، طبقه دوم
تلفن : 88722038 (021)درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانیدنظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
لیست قسمت و پیکیج های زیبایی

دریافت مشاوره رایگان یا رزرو نوبت

لطفا مشخصات خود را در کادر های مربوطه وارد کنید تا همکاران ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به پوست و زیبایی را در بخش مقالات بخوانید

تزریق بوتاکس زیر بغل؛ خداحافظی با بوی عرق زیر بغلتزریق بوتاکس زیر بغل؛ خداحافظی با بوی عرق زیر بغل

بوتاکس زیر بغل یکی از راهکارهایی است که به شما کمک میکند تعریق زیربغل را کنترل کنید و از شر بوی بد زیر بغل خلاص شوید. ...

تاریخ انتشار : 1403-05-25

همه چیز درباره مزوژل؛ کاربردها، مزایا و هزینههمه چیز درباره مزوژل؛ کاربردها، مزایا و هزینه

مزوژل، درمانی است که در آن ترکیبی از مؤثرترین مواد برای جوانسازی پوست استفاده می شود. در تهیه مزوژل از اسید هالورونیک هایی استفاده می شود که غلظت ب ...

تاریخ انتشار : 1403-05-10

تزریق ژل؛ راهنمای کامل مزایا، انواع، عوارض و هزینه هاتزریق ژل؛ راهنمای کامل مزایا، انواع، عوارض و هزینه ها

تزریق ژل در یکی از بهترین مراکز زیبایی و جوانسازی یوسف آباد تهران توسط دکتر سیامک ترابی نژاد ...

تاریخ انتشار : 1395-11-10